Nokia wil zijn kaartendivisie HERE het liefst verkopen aan de Duitse autofabrikanten Audi, BMW en Daimler.

Dat meldde Bloomberg donderdag op gezag van bronnen rond het Finse technologiebedrijf.

De drie automakers zouden evenwel niet direct bereid zijn de gevraagde prijs van zo’n 4 miljard dollar op tafel te leggen. Om de druk op te voeren praat Nokia ook nog met andere gegadigden, stellen de ingewijden.

Sommige financiële partijen zouden zich al uit het biedingsproces hebben teruggetrokken omdat al duidelijk is dat Nokia de voorkeur geeft aan de Audi, BMW en Daimler als kopers. Geïnteresseerden moeten uiterlijk deze week een bod indienen.

Zelfrijdende auto’s

Nokia legt zich sinds de verkoop van zijn mobieltjesdivisie aan Microsoft toe op de productie van netwerkapparatuur. De kaartendivisie, die onder meer concurreert met het Nederlandse TomTom, past niet in die toekomstplannen.

De Duitse autobouwers zijn geïnteresseerd in de kaartendienst voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Die kunnen niet zonder goede, zeer gedetailleerde en actuele kaarten. Wat vroeger een los navigatiesysteem was, wordt  steeds meer een integraal onderdeel van de auto, schrijft Thijs Peters in een analyse. De informatie en de snelheid en accuraatheid waarmee ze verwerkt moet worden, is straks té belangrijk om aan een telefoon over te laten.

TomTom in het nauw?

Als HERE in handen komt van de drie Duitse autofabrikanten kan dat een streep door de rekening betekenen voor TomTom. Dat bedrijf probeert steeds minder afhankelijk te worden van de grillige consumentenmarkt en zoekt groei in onder meer allianties met autobouwers op het gebied van ingebouwde navigatieapparatuur.

Volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen neemt de belangstelling voor een onafhankelijke precisiekaartenmaker als TomTom juist toe door de aandacht voor zelfrijdende auto's. De auto-industrie is volgens hem gebaat bij een onafhankelijke kaartenmaker en geen partij als Google, die de data op de eigen server houdt en zelf gebruikt. Wel opereert TomTom in de schaduw van kaartenmaker HERE die door Nokia in de etalage is gezet. HERE is goed voor circa 80 procent van de markt.

Bedreiging Europese auto-industrie

Versteeg meent dat het nogal een verschil maakt wie HERE overneemt. "Er zijn slechts twee onafhankelijke spelers: HERE en TomTom", aldus Versteeg. "Veel beleggers verwachten dat de partij die de bieding op HERE verliest TomTom zal overnemen met als gevolg een koersstijging van bijna 75 procent dit jaar"

Mocht een partij als Uber, Facebook of Chinese bedrijven als Alibaba, Baidu of Tencent HERE overnemen, dan is dat volgens Theodoor Gilissen een bedreiging voor de Europese auto-industrie. "Wij verwachten niet dat de Europese auto-industrie in dat geval een bod op TomTom doet. Wel zal TomTom dan veel marktaandeel van HERE kunnen winnen omdat de autoproducenten liever met een onafhankelijke partij werken."